ZsĂĄkmĂĄny/ĂĄllat
VĂŠgre sikerĂźlt parkolĂłhelyet talĂĄlni a hĂĄz elĹtt a karĂĄcsonyi bĹrĂśndĂśk lecipelĂŠsĂŠhez, amikor a kvĂĄzibelvĂĄrosi vĂŠrcse hĂŠja (kĂśsz, Krisz) galambot fogott az udvaron. Kocsihoz vissza, fotĂłsĂĄhĂĄtizsĂĄk kivesz, lakĂĄsba visszarohan, teleobjektĂv elĹszed, konvertergyĹąrĹą levesz, konvertergyĹąrĹą felrak, lerohan, lopĂłdzik, manuĂĄlfĂłkusz, kurvaĂŠlet, homĂĄly, teker, homĂĄly, fĂłkuszĂĄl, bemozdul, bazmeg, izóållĂt, fĂłkuszĂĄl, lenyom, kattint, elrepĂźl.
821
Mintegy harminc ĂŠvre ĂŠs mĂĄsfĂŠl ĂŠv jĂłgĂĄzĂĄsra volt szĂźksĂŠg ahhoz, hogy egyenesen nyĂşjtott lĂĄbbal tudjak Ăźlni a fĂśldĂśn. Mindezek utĂĄn rohamos lĂŠptĂŠkĹą fejlĹdĂŠsnek ĂŠrzem, h fĂŠl ĂŠvre rĂĄ, ma dĂŠlelĹtt elĹszĂśr sikerĂźlt letenni a sarkamat a lefelĂŠ nĂŠzĹ kutya pozĂciĂłban. MĂŠg harminc ĂŠv ĂŠs talĂĄn az Ashtanga egĂŠsz elsĹ sorozata menni fog.
Zero History II.
Majdnem egy ĂŠvig pihent a kĂśnyvespolcon William Gibson legĂşjabb regĂŠnye, a Zero History, mielĹtt rĂĄvettem volna magam. Az elĹzĹ, a Spook Country, elĂŠg nagy csalĂłdĂĄst okozott, egy kĂśzepesen izgalmas, ĂŠrdekesen megĂrt novella volt, amit felszteroidoztak regĂŠnnyĂŠ. Ami az Ăşjban tetszett, hogy vĂŠgre van akciĂł, ĂŠs a szereplĹk is egy fokkal izgalmasabbak, nem olyanok, mintha papĂrbĂłl lennĂŠnek kivĂĄgva. VĂrusmarketinggel terjesztĹ ruhatervezĹ, katonai egyenruha-tender, belga reklĂĄmĂźgynĂśksĂŠg, kĂśzgazdasĂĄgi modellezĂŠs, egzotikus mĹąszaki kĂźtyĂźk ĂŠs egy ekranoplĂĄn, a SzovjetuniĂł utolsĂł csodafegyvere szegĂŠlyezik a tĂśrtĂŠnet Gibsonra oly jellemzĹ szemantikai taposĂłaknĂĄkkal teleszĂłrt ĂştjĂĄt. De az is lehet, hogy most jobban bele tudtam ĂŠlni magam, mert London ĂŠs PĂĄrizs szĂĄmomra is ismerĹs helyszĂneit jĂĄrjĂĄk vĂŠgig benne.
Ami viszont Gibson regĂŠnyeinĂŠl is jobban lenyĹągĂśz, az az, hogy a neten wiki-szerĹą annotĂĄciĂłk kĂŠszĂźltek az utolsĂł hĂĄromhoz, ahol a rajongĂłk megrĂłbĂĄljĂĄk valĂłdi helyszĂnekkel megfeleltetni a regĂŠnybelieket, elmagyarĂĄzzĂĄk ĂŠs hĂĄttĂŠrinfĂłkkal egĂŠszĂtik ki az utalĂĄsokat, nyomon kĂśvetik a szimbĂłlumokat ĂŠs visszatĂŠrĹ motĂvumokat.
A Zero History kĂŠt felvetĂŠse gondolkodtatott el leginkĂĄbb, az egyik, hogy a terrorizmus, illetve az asszimetrikus hadviselĂŠs hasonlĂł formĂĄi tulajdonkĂŠppen mind a branding kĂźlĂśnĂśsen agresszĂv megnyilvĂĄnulĂĄsai, ĂŠs hogy tĂŠnyleg lĂŠtezhet-e olyan mintĂĄzat, mint ami a “vilĂĄg legrondĂĄbb pĂłlĂłjĂĄn” van a kĂśnyvben, ami lĂĄthatatlannĂĄ tesz a tĂŠrfigyelĹ kamerĂĄk felvĂŠtel-visszakeresĹ rendszere szĂĄmĂĄra.
Science-fiction helyett inkĂĄbb socio-fiction, nagyon ĂŠrdekesnek tartom a nĂŠzĹpontjĂĄt, ahogy bemutat mindenfĂŠle mikrotrendeket, ĂŠs prĂłbĂĄlja megvilĂĄgĂtani a mĂĄr bekĂśvetkezett, de mĂŠg nem nyilvĂĄnvalĂł, illetve a mĂŠg nem bekĂśvetkezett, de adott esetben bekĂśvetkezhetĹ paradigmavĂĄltĂĄsokat. Ahogy a jĂśvĹ is tulajdonkĂŠppen mĂĄr bekĂśvetkezett, illetve adott esetben bekĂśvetkezhet. Fasza ez az igekĂśtĹs jĂĄtĂŠk, bejĂśn, bevĂŠd, beĂĄll, bekĂśvetkezik. AjĂĄnlom Szili Katalin kĂŠt azonos cĂmĹą tanulmĂĄnyĂĄt a be igekĂśtĹ jelentĂŠsvĂĄltozĂĄsairĂłl (I. rĂŠsz ĂŠs II. rĂŠsz).
817
VĂŠgre megjĂśtt a vĂŠgzĂŠs a helyi munkaĂźgyi kĂśzponttĂłl, az optimĂĄlisabb szcenĂĄriĂł lĂŠpett ĂŠletbe, 80%-ot fizetnek egy ĂŠven ĂĄt, teljes luxemburgi egĂŠszsĂŠgbiztosĂtĂĄssal. Ez elĂŠg jĂł hĂr, ellentmondĂĄsos infĂłim voltak eddig, azt hittem, hogy csak 60%-ot kapok ĂŠs uniĂłs magĂĄnbiztosĂtĂĄst. Ezzel most kĂŠnyelmes gondolkodĂĄsi idĹt nyertem, mert a kĂźlĂśnbsĂŠg pont annyi, ami lehetĹvĂŠ teszi, h kapkodĂĄs nĂŠlkĂźl kipihenjem magam ĂŠs beĂĄlljak sodrĂĄsirĂĄnyba, mĂŠg mielĹtt ideĂŠr a hullĂĄm.