karmafactory.hu

Engineering the consequence

Charles Pélissier Fabrication Spéciale

Kategória: pozitív karma, semleges karma — Zsee at 10:37 du. on Kedd, december 15, 2009


Ő az. Fabrication Spéciale par Charles Pélissier. A váltója alapján az ötvenes évekből származhat, a szingók állapota pedig ara utal, h több évtizede nem használhatták, kőkemények és porlanak elfelé. A mostani kinézet már többórás munka eredménye, itt elég nedvesek és salétromosak a pincék, ami miatt fölöttébb ellenálló porréteg kövült rá. Le kellett még kapni róla a valószínűleg utólag felszerelt sárvédőt, dinamót és lámpákat, meg feltenni fotózáshoz a kerekeket. Azon túlmenően, hogy egyedi rendelésre készült modellről van szó, a váz további érdekessége hogy a hátsó villának két papucsa van, egy vízszintes a fixizéshez, és egy függőleges, ha a váltót akarnád használni. Ennek megfelelően a hátsó kerékagy egyik oldalán háromfokozatú fogaskoszorú, a másikon pedig fix áttétel található.


A feliratot és a bőrnyerget szúrtam ki először, az hogy többszínű a váz, csak a második súrolás után kezdett manifesztálódni. A Pelissier fivérek olyanok voltak Franciaországban, mint most Schleckék itt Luxemburgban, de ők kettő helyett hárman voltak és a múlt század első felében éltek. Charles Pelissier 1930-ban nyolc szakaszon aratott győzelmet a Tour de France-on, amit azóta sem sikerült megdönteni, Eddie Merckx és Freddy Maertens is csak holtversenyben vannak vele. Ez a rekord persze nagyrészt az orvosdiagnosztikai módszerek azóta elért fejlődése miatt áll még fenn.

Ehhez kapcsolódva említést érdemel, hogy szintén a Pelissier fivérekhez fűződik az első kerékpáros doppingbotrány, de akkoriban ezt még nem vették ennyire képmutató módon komolyan. 1924-ben a Le Petit Parisiennek, ami abban az időben a legnagyobb példányszámban kiadott újság volt a világon, nagy arccal nyilatkozták, hogy nous marchons à la “dynamite”, azaz dinamiton élünk, miközben mutogatták a kokainos és kloroformos fioláikat. Olyannyira természetes volt a mesterséges teljesítményfokozás, hogy az 1930-as Tour szabálykönyvében állítólag külön szerepelt, hogy a nevezési díj nem tartalmazza a versenyhez szükséges drogokat.

Vissza a vágy tárgyára, az egyik szemem sír, a másik nevet, mert a váz 55-ös méretű, ami nekem még éppen használható, de már pont kicsi, így a tavaszra befejezni tervezett felújítási projekt végén Szusznak lesz retrochic bringája. Teljes restaurációba nem merek belevágni, lehet h első körben a vázon, nyergen és stucnin kívül cserélek mindent, egyenes kormányt kap, az eredeti festés marad, a régi alkatrészeket pedig elrakom for future reference.

2 megjegyzés »

Megjegyzés > zarek

2009. december 16. @ 9:30

lenyűgöző. mármint a történet. a biciklikhez nem értek. szépnek szép. ehhez értek. tehát nem áll szándékodban múzeumokkal jótékonykodni.

Megjegyzés > Zsee

2009. december 16. @ 10:37

köszönöm. eszem ágában sincs megválni tőle. főleg így, h felfedeztem a mögötte álló történetet :-)

RSS hírcsatorna a bejegyzéshez kapcsolódó megjegyzésekről. TrackBack URI

Mondd el a véleményedet!

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>